Tisk plakátů

Tisk propagačních plakátů (a tisk letáků) je jednou z našich nejčastějších činností. Právě u této formy propagačních materiálů naplno využijeme předností ofsetového tisku. Plakáty se totiž většinou tisknou ve větších nákladech, což je pro metodu ofsetového tisku ideální. Docílíme tak kromě vysoké kvality tisku i snížení nákladů pro zákazníka.

Plakáty pro vás vytiskneme ve všech běžných i méně běžných formátech (A1, A2, A3, A4, B2, B3, B4 nebo jiný požadovaný formát papíru). Plakáty mohou být jednostranné nebo oboustranné (můžete zvolit například jednu stranu plakátu černobýle a druhou barevně nebo si vybrat konkrétní počet barev (1 – 5 barev).

Pro tisk plakátů si můžete zvolit z řady druhů papíru. Nabízíme tisk na papír s gramáží 80 – 350 gramů. Na výběr je i křídový nebo ofsetový papír. Vytištěné plakáty můžeme i zalaminovat nebo lakovat (oboje v matné nebo lesklé verzi).

Z dokončovacích prací nabízíme i tvorbu lomů (bigování), výsek nebo proděravění/vrtání.

Při platbě v hotovosti navíc nabízíme slevu na tisk plakátů 7% a dopravu po Praze zdarma.

Naše práce mluví za nás

Za dlouhou dobu existence Ottovy tiskárny jsme vytiskli nespočet plakátů. Šlo hlavně o plakáty na podporu prodejů, plakáty na podporu brandu ale i o plakáty propagující nejrůznější kulturní akce apod. Pracovali jsme pro menší i větší společnosti.

Tisk plakátů pro ApetitoTisk plakátů pro BasysTisk plakátů pro Velkopopovický KozelTisk plakátů pro Seznam.czTisk plakátů v Ottově tiskárně

Tvoříme efektivní plakáty - co by měl správný plakát říkat?

  • Plakát by měl vyprávět příběh
  • Plakát musí na první pohled zaujmout pozornost
  • Tištěný plakát by měl jasně ukázat předmět Vaší činnosti
  • Plakát by měl fungovat samostatně – bez dalších vysvětlení
  • Plakát by měl vyvolávat diskusi
  • Téma plakátu musí být jasné na první pohled

Tisk plakátů – 9 kroků k dokonalosti

Tisk plakátů - aktuální trendy

Prozkoumejte aktuální reklamní styl. Podívejte se, jak vypadají další plakáty a najděte 3 – 4, které Vás zaujmou a které mohou posloužit jako příklad. Ukázky moderních reklamních plakátů hledejte hlavně na internetu. Ideálně na zahraničních serverech, které se věnují designu a reklamě. Podívejte se, jaké plakáty byly v poslední době oceněny na různých soutěžích. Pro inspiraci se můžete podívat například na 10steps.sg nebo graphicdesignjunction.com.

Software pro přípravu plakátů pro tisk

Rozhodněte se pro program, ve kterém budete plakát tvořit. Pokud umíte pracovat s grafickými programy firmy Adobe, zvolte InDesign nebo Illustrator. Pokud s těmito programy zkušenosti nemáte, zvolte některý z programů, které pracují se šablonami. Vhodné je použít například Apple's Pages nebo Poster Maker, který najdete na adrese ArtSkills.com.

Velikost tištěného plakátu

Zvolte velikost plakátu. Velikost vybírejte pečlivě podle toho, kde bude plakát umístěn. Podle toho zvolte i velikost písma. Celkově by měl být tištěný plakát čitelný ze vzdálenosti 4 – 5 metrů.

Množství textu na plakátu

Zredukujte množství textu na plakátu tak, aby bylo možné jej přečíst za cca 10 sekund. A to včetně názvu společnosti, produktu, adresy, webové adresy, výzvy k akci a případně data. Snažte se sdělit pouze ty nejdůležitější informace.

Tisk plakátů - grafické prvky

Zvolte si grafiku plakátu. Navrhněte si deset nápadů na grafiku vč. Loga, fotografií nebo jiných obrázků inspirovaných tématem Vašeho podnikání/produktu. Vyberte 2 až 4 z nich, které chcete mít na plakátu. Vždy volte pouze obrázky, které máte k dispozici ve vysokém rozlišení. Malé obrázky mohou být hezké na Vašem monitoru ale po vytištění budou rozmazané nebo rozpixelované. Obrázky jsou první věcí, které si lidé na plakátu všimnou. Můžete použít i klipart. Musíte ale zajistit, že je přesvědčivý, dokáže zaujmout a vyšle jasnou vizuální zprávu.

Tisk plakátů - základní grafický návrh

Než si sednete k počítači, načrtněte si hlavní podobu plakátu na papíře. Pamatujte si, že jednoduchý design je obvykle lepší a efektivnější než složitý. I když chcete aby byl plakát poutavý, snažte se zachovávat čistotu designu. Příliš mnoho grafických prvků na plakátu zbytečně odvádí pozornost od obsahu. Vyberte si několik variant grafiky abyste si mohli s odstupem vybrat ten nejlepší. Myslete na lidi, které má plakát zaujmout. Většina lidí nezná Váš obor a proto se vyhněte zbytečnému použití odborných termínů. Přizpůsobte formu plakátu faktu, že lidé čtou plakát z levé horní části do pravé dolní. Lidé takto čtou plakáty instinktivně, proto nezapomeňte umístit titulek nahoru.

Kompletace do šablony plakátu

Všechny vybrané prvky a grafiku vložte do šablony plakátu. Věnujte přípravě dostatek času. Plakát může být prvním kontaktem potenciálního zákazníka s Vaší firmou a proto je důležité věnovat designu, výběru písma a rozmístění prvků dostatek času a úsilí.

Barvy pro tisk plakátů

Použijte pouze 2 nebo 3 barvy. Cokoliv, co příliš odvádí pozornost od sdělení plakátu je nežádoucí. Zkoušejte znovu a znovu zjednodušovat plakát, dokud nedosáhnete ideálního řešení, které sdělí vše důležité v deseti vteřinách.

Tisk vzorku plakátu

Vytiskněte si vzorek plakátu na Vaší tiskárně a ukažte jej alespoň třem nezúčastněným lidem a nechte je aby ho zkritizovali a navrhli další nápady. Poté vytvořte další verzi plakátu a ukažte ho pokud možno dalším třem lidem.

12 tipů pro tisk plakátů

Plakát, který vidíte na vašem monitoru může mít po vytištění velice odlišné barvy. Nelze tedy jednoduše vytvořit plakát v grafickém editoru a vytisknout. S našimi odborníky jsme vytvořili detailní návod, se kterým připravít plakát k vytištění jako profesionálové.

Pokud tedy uvažujete o tisku plakátu pro propagaci firmy, koncertu nebo si chcete prostě ozdobit stěnu vašeho obýváku, následujte naše tipy.

1. Jaký zvolit barevný režim pro tisk plakátů?

Pro tisk plakátů zvolte raději CMYK než RGB. Pro tisk je CMYK rozhodně vhodnější, RGB použijte například pro obrázky a bannery zobrazované na webu. Ve vašem grafickém editoru barevný režim snadno změníte. Například ve Photoshopu zadejte Image>mode>CMYK. Díky tomuto barevnému režimu si zároveň uděláte lepší představu o tom, jak bude vytištěný plakát vypadat.

2. Konverze do CMYK

Pokud jste váš plakát dosud tvořili v RGB a až po jeho dokončení změnili barevný režim na CMYK, pravděpodobně uvidíte změny v barvách. Zelené a modré odstíny budou působit mdle a bez života.

RGB má totiž oproti CMYK větší škálu barev. Představte si, že použijete všechny počítačové barvy, které nabízí např. Photoshop. Když ale pošlete váš plakát do tisku, tyto barvy budou vytištěny reálnými inkousty. Pokud se takové barvy vyskytují mimo barevnou paletu, kterou inkousty disponují, nepůjdou vytisknout.

3. Tisk plakátů a nastavení správného rozlišení

Tiskové soubory bývají hodně velké. Jedním z nejběžnějších důvodů zpoždění tiskových prací je právě nutnost opravovat tiskové podklady, protože mají příliš nízké rozlišení. Soubory připravené k tisku plakátů by měli mít nastaveno dpi na 300. Dpi znamená počet bodů na palec (Dots Per Inch). Zjednodušeně řečeno, čím více body je plakát tvořen, tím vyšší je rozlišení. Více vytištěných barevných teček na palec znamená vyšší kvalitu vytištěného plakátu.

Pokud je rozlišení příliš nízké, konečným výsledkem může být rozmazaný a pixelizovaný plakát. Ve Photoshopu vytvoříte plakát s vyšším rozlišením vytvořením nového dokumentu a nastavením 300 do políčka „rozlišení“ v úvodním nastavení nového dokumentu.

4. Nastavení správné velikosti plakátu

Pečlivě zvažte, k jakému účelu má plakát sloužit a kde bude umístěn. Pokud si nejste jisti, snadno se můžete inspirovat u konkurence. Nejpopulárnější velikosti plakátů jsou formáty A2 (594mm x 420mm) a A3 (420mm x 297mm). Důležité je i správně zvolit gramáž papíru, s jejímž výběrem vám rádi poradíme. Gramáž se počítá v gramech na jeden čtvereční metr. Pro tisk plakátů je obvyklá gramáž 150 nebo 170 gramů.

5. V jakém formátu poslat plakát k tisku?

Soubory s tiskovými podklady pro tisk plakátů posílejte ve formátu PDF (v tiskovém rozlišení 300 dpi) nebo ve formátu .tiff bez komprese a ve stejném rozlišení. Pokud si chcete nechat vytisknout pouze plakát s vaším domácím mazlíčkem z fotografie z mobilního telefonu, tak můžete podklady poslat i ve formátu JPEG (JPG), ale počítejte s tím, že dojde ke změně barev i k ořezům krajů fotografie.

6. Co je ofsetový tisk?

Pomocí ofsetového tisku je vyráběna řada produktů (knihy, plakáty, noviny atd.). Zjednodušeně řečeno, technika ofsetového tisku znamená pro tiskárnu vyrobit sadu „desek“, které se použijí pro tisk plakátu na papír.

Vytvoření těchto desek je poměrně nákladné. Hlavně oproti digitálnímu tisku. Jde ale o vyšší náklady pouze v počáteční fázi, následující tisk z desek je už levný a hlavně vysoce kvalitní. Ofsetový tisk se tak vyplatí až při větším tiskovém nákladu.

7. Tisknout plakáty ofsetovým nebo digitálním tiskem?

Nejen při tisku plakátů máte vždy na výběr dvě možnosti – digitální nebo ofsetový tisk (ve skutečnosti je ještě třetí možnost a to, že si plakát vytisknete doma. Kdo má ale doma tiskárnu, která umí tisknout plakáty ve velikosti A3?).

Volba mezi ofsetovým a digitálním tiskem bude záviset hlavně na penězích, tiskovém nákladu a také na tom, jak rychle potřebujete mít své plakáty vytištěny. Digitální tisk (inkoustovými nebo laserovými tiskárnami) je levnější a rychlejší, pokud potřebujete vytisknout jen pár kusů. Pokud je váš rozpočet omezen a spokojíte se s nižší kvalitou vytištěných plakátů, bude pro vás digitální tisk dobrou volbou. V tisknu.cz ale dokážeme vytvořit tiskové desky do 48 hodin od zaslání tiskových dat a tak je z časového hlediska digitální tisk výhodnější jen v minimu případů.

8. Nezapomeňte na pravopis

Pokud se na vašem plakátu vyskytují kromě obrázků i jakékoliv i minimální texty, vždy je dvakrát nebo třikrát překontrolujte. Opravdu není moc příjemné, když vám z tiskárny přijdou stovky plakátů s pravopisnou chybou. Raději plakát před vytištěním dejte někomu zkontrolovat. Více očí, více vidí.

9. Co je „spadávka“ (tisk na spad)?

Spadávka je jednoduše řečeno malý prostor (obvykle 3 nebo 5mm) na okraji plakátu, který může nebo nemusí být vidět na vytištěném plakátu. Dá se říci, že jde o prostor pro vaše chyby, protože se tak zabrání například nechtěnému bílému pruhu na okrajích plakátu.

Grafické programy jako InDesign a QuarkXPress vám práci značně usnadní, protože mají průvodce, který prostor spadávky vyznačí. Vždy vám s určením prostoru spadávky rádi poradíme.

10. Co je „trim“ neboli ořez?

Trim je okraj finálního vytištěného plakátu. Aby se zabránilo tomu, že na vytištěném plakátu bude useknutá část loga nebo textu, doporučujeme kolem nich nechat volný prostor a nedávat je blíže k okraji než 1/8 palce.

11. Pro tisk plakátů používejte vektory

Každý tiskař vám řekne, že raději pracuje s plakáty připravenými k tisku ve vektorové grafice. Snažte se tedy vytvářet vaše plakáty například v programu Adobe Illustrator, který s vektory umí pracovat. Nejen, že tím snížíte velikost tiskového souboru, ale hlavně tím dosáhnete nejostřejšího výsledku. Používejte vektorovou grafiku a tisk plakátů bude pro všechny jednodušší.

12. Dejte pozor na fonty, kterými je psán text na plakátu

Nikdy nezapomeňte na spuštění předtiskové kontroly. Například v programu InDesign se předtiskové přípravě říká „pre-flight“. Díky tomu uvidíte všechny případné problémy. Například vás program upozorní na používání RGB nebo na speciální fonty, které nejsou v souboru vložené. InDesign dokáže zabalit všechny vaše tiskové soubory a fonty do jedné složky, díky čemuž si ušetříte velké nepříjemnosti spojené s chybějícím fontem, který by tak nebylo možné vytisknout.